New-York City

16 augustus 2012 - Wallkill, New York, Verenigde Staten

Als we na het vieren van een vervroegd, of verlaat kerstfeest, de camping afrijden, gaan we op weg naar North Stoninghton. Aan de Oostkust gelegen (een paar kilometer er vandaan).  Al snel verlaten we de staat Vermont en rijden Massachusetts in. Bergje op en af. Veel bos en wederom een prachtige omgeving om te zien. Dan meer richting kust en we komen in de staat Connecticut aan. Het beeld, wat we al een aantal dagen krijgen voorgeschoteld, veranderd niet. Berghellingen bossen, rivieren, beekjes en meertjes. De Amerikanen kunnen hier hun Outdoorlife naar hartenlust leven. Er zijn hier echt stukken land ( en dan niet een paar vierkante kilometer), maar miles en miles, waar geen levende ziel woont. Echt wildernis en voor de zomergasten een buiten gebied.  De remmen van Dory, gaan slechter werken. De volgende dag gaan we richting New-York. Er is een camping in New-York North, vanwaar uit ze citytours organiseren. Dat lijkt ons wel wat en we gaan weer over binnenwegen naar de camping. Ongeveer 150 miles. Mooi rustig rijden en die natuur…….

Als we er aankomen boeken we direct voor de volgende dag de citytour. De jongedame aan de balie zegt dat de bus om 7.30 uur vertrekt en dat we 7.15 uur aanwezig moeten zijn. Ik zeg dat ik vakantie heb en dat het wel erg vroeg is, maar ze lacht wat en wij zoeken onze plek voor de komende twee dagen op. We staan in een bos, tussen veel bomen. Mooie plek met een lekkere vuurkuil. Als we onze buiken hebben gevuld en het nieuw gekochte brandhout in de fik hebben gestoken, gaan we naar bed. We willen het niet te laat maken en om 22.30 uur liggen we plat. Na een paar uur, echter wordt ik wakker. Ik hoor vreemde geluiden op Dory. Het regent en het zijn grote druppels. Dan gaat het lichten en de volgende uren hebben we onweer met heel veel water! Ik slaap slecht. Ben bang dat ik de wekker door het onweer niet hoor. Maar rond 4 uur is het over en slaap ik weer in. Al snel gaat de wekker af. We drinken onze koffie en thee. Nemen yoghurt, snel onder de douche door en op naar de bus. Die staat al klaar als we aan komen lopen. We hebben een grote neger als buschauffeur. Een vrolijke man die er wat humor in gooit. Hoe moet ik.. het is mijn eerste dag vandaag enz. Naast de chauffeur is er een reisleider cq gids aanwezig. Hij vertelt eigenlijk te veel om te onthouden. De bus vertrekt voor een rit van anderhalf uur… De eerste stop is bij de boten die je naar het vrijheidsbeeld brengen. We doen er bijna twee en een half uur over. Het is druk.. Dagelijks gaan er 3500 toeristenbussen New-York in. Die zetten hun passagiers af en moeten dan de stad weer verlaten en op een busterminal wachten, totdat ze de mensen weer op kunnen halen. Voor de bruggen en tunnels die je toegang tot de stad geven, zijn er op de interstate speciale busbanen gemaakt, om al het busverkeer soepel te laten verlopen.  In de tunnels, zijn geen speciale busbanen en als dan in de tunnel een auto met pech staat, weet je waarom de rit een uur langer duurde dan gepland. Als we op plaats van bestemming aankomen, gaan we door een soort luchthaven security. Spullen in een bak, die door scanners gaan en de mensen door een poortje. Dan de boot op naar het vrijheidsbeeld. We hebben een plek, boven op het dek, in de zon.  Dan gaan de trossen los en zijn we op weg naar liberty Island.  Je bent er snel. Voordat we aan land zijn, hebben alle mensen hun fotorolletjes al volgeschoten. Iedereen begin te vroeg met foto’s maken van het vrijheidsbeeld en je kunt op het water prachtige foto’s maken, van de skyline van New-York . We maken een rondje op het eiland. Heel veel foto’s verder, stappen we weer op de boot, die Ellis Island aan doet. Wij gaan er hier niet af en wachten tot de boot ons verder brengt, naar ons vertrekpunt. Het is erg warm op Ellis Island. We liggen vol in de zon en er is daar geen wind. Als we weer aanmeren bij het vertrekpunt, lopen we door het parkje, waar we vorig jaar ook zijn geweest. Er staat een kunstwerk, dat tussen de twintowers in stond en het enige is dat enigszins ongeschonden de ramp daar heeft doorstaan. Hier is een monument ontstaan. Men wil deze gedenkplek eigenlijk weg hebben uit het park, nu er op de plek waar de torens stonden een officieel gedenkmonument is, maar veel New Yorkers hebben geprotesteerd hiertegen en het kunstwerk staat nog steeds in het park. Voor hoelang weet niemand.

Als we bij de gereedstaande bus aankomen, ben je dankbaar dat die chauffeur de airco heeft aan gedaan. Heerlijk koel in de bus. We vertrekken naar pier-17, waar we kunnen lunchen. Veel eettentjes bij elkaar en gemeenschappelijke zitjes. Binnen en buiten, met uitzicht op een deel van de haven en de brooklynbridge. Mooie plek, lekker en tegen een redelijke prijs gegeten, maar het is gaan regenen. Met bakken komt het korte tijd naar beneden. Wij zitten binnen, genieten van ons drankje en hapje. Als we klaar zijn maken we foto’s en het stopt met regenen. Perfect. De zon gaat weer schijnen en het is warm. We stappen weer in de bus, rijden door de stad, maken foto’s, krijgen te veel info, om te verwerken en stoppen bij het Empire State Building. We zijn in 40 seconden op de 80e verdieping. Een supersnelle lift, die je oren laat ploppen. Dan stappen we uit, komen in een soort overzicht tentoonstelling van de bouw van de toren en gaan op weg naar de volgende lift. Nog 6 etages te gaan. Daar kun je buiten lopen. We zijn er snel en willen naar buiten, maar alle mensen die buiten staan, worden naar binnen gestuurd. Het is gaan regenen, dat is niet erg, maar het weerlicht! Geen enkel risico neemt men hier, dus iedereen moet naar binnen. Het is er vol en druk. Van hieruit kun je ook foto’s maken van ver boven de stad, maar er zit een metalen hekwerk in beeld. ZONDE !!!!!! Op de foto’s geeft dit wel een apart beeld, maar toch is het jammer dat we binnen moesten blijven. In de toren, kun je mooi de bui volgen. Aan de ene kant is het vriendelijk weer, aan de andere, donkere onweerswolken. Het zorgt wel voor speciale effecten op de foto’s.

Onze laatste stop is Times Square. Geweldig, net als vorig jaar. Helaas hebben we maar een halfuurtje op Times Square, om te kijken, filmen, foto’s te maken en je dingetje te doen. Ina koopt een ijsje en ik neem een flesje cola. We nemen onze foto’s, kijken om ons heen, rook een shaggie en het half uur is om. Wel droog gelukkig. Als we weer in de bus zitten begint het te regenen. Het is druk in de stad, we doen er erg lang over om eruit te komen. Met de terugweg, zijn we bijna 3 uur bezig. Slecht weer, regen en volop drukte. Uiteindelijk komen we weer op de camping aan en we zijn bekaf!! (Twee oudjes hé). We willen eigenlijk niets meer te eten. Hebben nog soep staan. Die smaakt wel! Appeltje toe en klaar! We drinken een wijntje en een biertje en gaan plat. Vermoeiende maar geweldige dag gehad. Veel gezien.  Toen ik mijn foto’s op mijn laptoppie zette, bleek dat ik 293 foto’s had gemaakt…. Hihihi

Vanmorgen wilde ik eerst de remmen van Dory laten ontluchten. Ik schreef al dat het remmen minder worden en ik wil zo niet verder. Helaas had de garage in het dorp hier geen tijd vandaag. Morgen 12.00 uur kunnen we er terecht. We zijn maar weer naar de camping teruggereden en hebben een plekje vol in de zon. Ina is al wezen zwemmen en zit nu voor Dory, te puffen met een flesje water. Ik ga ook maar de zon in en neem ook maar wat te drinken. Het brandhout, voor vanavond ligt klaar, dus we komen de dag wel door!