Een geweldige dag!

25 juni 2012 - Steelville, Missouri, Verenigde Staten

Het is rond tien uur als ik van de golfkarrencamping wegrijdt. Volgens de vrouw van de balie, eind van de weg rechts, dan weer rechts en je bent op de historische route66. Dat kan wel wezen, maar volgens mij kwam ik daar gisteren vandaan en heb daar niets gezien, wat maar op een route66 bordje leek. Toch volg ik de raad van de vrouw op en ga die kant op. Verdomd als het niet waar is, hier ben ik gisteren ook geweest. Nu staan er plotseling bordjes “Historic route66” Illionois.  Er zal afgelopen nacht wel iemand bezig zijn geweest met het plaatsen van al die borden, maar die stonden er gisteren echt niet!!! Ik was gewoon te moe, door het overslaan van een nacht! Handig al die bordjes (zeker voor verzamelaars). Door het draaien en keren van de route ( de oude bestaat op sommige plekken gewoon niet meer en moet je over de interstate, om de volgende afslag er weer af te gaan, stukkie terug rijden en dan weer de weg oppakken. Hierdoor raakt je gevoel van in welke richting je nu aan het rijden bent totaal van slag. Ook zijn er een soort uitstapjes naar de nog oudere route, dan die van het liedje en kun je uitstapjes maken naar bijvoorbeeld 1930 tot 1960. Dit doe ik op een gegeven moment (vraag niet waarom, maar toch) en ben lekker aan het rijden. Veelvuldige kreten van blijdschap door de camper en ik kom door prachtige opgepoetste oude plaatsjes. Overal vlaggen en bordjes van de oude route. Ik ben blij en heb een vreselijke SMILE op m’n gezicht. Alleen het geluid van Dory, gaat me steeds minder blij maken. Ze gromt als een oude valse dame en lijkt het totaal niet naar d’r zin te hebben. Wat moet ik hier nu mee??? Heb nog zo lang voor de boeg, maar ik weet het ook niet. Als ik een helling op moet, gaat Dory nog erger sputteren, dan ze al deed… Ik denk er over om te stoppen en een garage op te zoeken in een of ander plaatsje, want dit gaat zo niet. Dan vindt Dory het genoeg en stopt ermee! Dat ook weer, denk ik. Tank leeg… Dat klopt alleen.. Staat ze nog op de voorste kleine tank, waarop de generator loopt. Gewoon vergeten terug te schakelen naar de achterste tank, nadat ik de laatste keer getankt heb. In de voorste tank, zit ook gewoon benzine, maar deze was ruim drie jaar oud en dan gaat waarschijnlijk de kwaliteit behoorlijk achteruit. Als ik verder ga op de achterste tank, is het gegrom van Dory over. Dan na een paar uur rijden, ben ik op het punt waar ik vanmorgen begonnen ben!!! Hahaha. Handig die oude lussen!! Dat doe ik niet meer. Gelukkig kan ik tanken en vul de voorste en achterste tank. Achter gaat maar 3 gallon in, voor is leeg. Toch heb ik genoten van wat ik heb gezien.

Er komen veel vragen over foto´s! Het is wellicht handig om te weten dat je op een soort provinciale weg rijdt, een snelheidslimiet van 55 miles hebt, daar kun je gewoon niet stoppen om een foto te maken. Ik probeer het een paar keer onderweg, maar het is echt levensgevaarlijk. In Nederland zijn deze wegen vol met uitsparingen, waar je bij pech kan gaan staan ) dus ook even een foto nemen, Maar dat is hier niet. Ook heb ik geprobeerd rijdend met een hand aan het stuur een foto te schieten, maar dat doe ik ook niet meer. Heb constant twee handen aan het stuur nodig!!! Dory is al oud en heeft niet alle correctie middelen in haar bezit, die jullie in je luxe wagentje wel hebben. Dat wilde ik toch even kwijt!!

Terug naar de route, die ik vanmorgen ook al gereden had. Nu neem ik niet de oude 1930 lus en GENIET van wat ik tegen kom. Het gaat perfect en Dory lijkt ook weer tevreden. (alleen een piepende V-snaar). Ik nader St Louis, aan de Mississippi. Hier zijn veel omleidingen, omdat veel van de route niet meer bestaat. Als ik over een oude brug ga, over een kanaal, ben ik de route kwijt. Ik kijk er wat rond, maak een paar foto´s ja, ja en ga via dezelfde brug weer terug waar ik nog bordjes had gezien. Het is bloedheet, werkelijk niet normaal. De airco draait overuren en ik heb een natte rug, Wat moet je, als je op zondagmiddag rond 16,00 uur voor een wereldstad staat (St Louis)??? Je kunt gaan zoeken naar een camping, geef je weinig kans. Je kunt de stad in met Dory, maar dan? Of je kunt gas geven en om die stad heen rijden. Ik heb gekozen voor het laatste, anders sta ik hier morgenvroeg zeker stil… Ik kijk op mijn pdf-je van Missouri, maar die is van zeer slechte kwaliteit. Waar loopt die route en door welke plaatsten?? Ik kan  de plaatsnamen echt niet lezen en meen iets met Frank… te zien en dit toets ik in op de tom-tom. Die herkent het en ik geef citycenter in. Ongeveer anderhalf uur rijden. Dat lijkt me goed, dus gaan!! Please over de interstate. Dat werkt. Op 7 of 8 rijbanen breed langs St.Louis. Ik denk er goed aan te hebben gedaan om dit op zondagmiddag te doen en zeker niet maandagochtend. Gelukkig weet tommie de weg en geeft me ruim van tevoren aan welke rijbaan ik moet hebben, Gaat goed. Langs de wolkenkrabbers en soms in m´n broek schijtend, voor al dat verkeer, maar het gaat ok. Er zit al een hele poos een politiewagen achter me, maar ze laten me rijden. Phoe!! Op adem komen bij de Mac, met een Macflurry (echt waar) en even jullie reacties lezen op de blog en fb. Nog weinig reacties van Forbo, maar die durven misschien niet zo!! Wel van Ton. Hij is stiekem een beetje jaloers. Daar wordt ik blij van!!! (sorry Ton). Dan brengt tommie me naar de opgegeven plaats. Jammer, hier is geen route66. Ik ga de weg maar weer op en weet dat ik zuid-west moet. Ik pak eerst een route naar het zuiden en zie dan een afslag naar West. De 8. Die neem ik. Geen idee waar ik ben of uitkom.. De 8 is een slingerweg, met waarschuwingen voor omvallen van trailers en vrachtwagens. Zit ik daar op met Dory. Heb heerlijk de radio aan en geniet van het prachtige landschap en weg. Ik moet alweer mijn tank vullen en vraag aan een koolzwarte neger of hij ergens campsites weet. Nee, hij komt hier niet vandaan, maar volg de 8 west . Dat komt goed uit, dat deed ik al. Het wordt steeds later en zoals ik al een paar keer geschreven heb, het is hier vroeg donker. Ik wil niet op deze weg in het donker!!! Ik slinger door het landschap, heb een aantal wagens achter me die me niet durven in te halen en de zon komt steeds lager te staan. Ze schijnt heerlijk recht in m´n ogen. Ik zie de weg steeds slechter, ben moe en wil een camping. Maar dan om 19,30 uur een groot bord, CAMPINGSITE rechts af. Afslag gemist, er is geen vooraankondiging, want het bord staat op de kruising. Als je dan 55 miles per uur gaat met een sliert auto´s achter, ga je geen noodstop maken en hopen dat je de bocht haalt. Toch ben ik blij… Een camping, eindelijk. Gelukkig na een halve miles (omdat het zo moet zijn, denk ik) een soort vluchtstrookje. Ik stuur Dory erop, doe mijn alarmlichten aan en laat het verkeer door gaan. Nu nog draaien. God zegen de greep, denk ik en doe een poging. Het lukt en ik kan naar de campif.

Ik zit in Steelville – Missouri. Een prachtige camping en ik denk zomaar, dat ik hier morgen lekker blijf. Net even bij het zwembad gekeken, ziet er goed uit! Daar kan morgen zomaar een Nederlander in dobberen. Het is hier nu middernacht. Er staan walgelijk veel sterren aan de hemel en jullie komen al je bed uit om te gaan werken of zijn al onderweg! Het was vandaag 104 graden.. = 37 op z´n Nederlands!!!   Teruste.

1. Toos:
    25 juni 2012
    Rob je volgt niet alleen route 66.......maar gebruikt ook de muziekhits van 1966, b.v. Januari 1966 Daytripper en Paperback writer van The Beatles.....spreken voor zich, Juli 1966 The Kinks met Sunny Afternoon omdat je steeds nog zo lang door rijdt in de hitte en van Oktober 1966 Sonny & Cher met Little Man omdat je, je waarschijnlijk klein voelt in die grote wereld.......... verder hoop ik dat je genoeg onderbroeken mee hebt i.v.m de steile, smalle, donkere wegen.......keep on writing.
  2. Sandra:
    25 juni 2012
    Man je heb je zelf allang gevonden hoor...........boekenschrijver.
  3. Bart, Denise en Jules:
    25 juni 2012
    Jippie, een vrolijk verhaal! En om die mc flurry moest ik wel erg lachen hoor, dan moet het inderdaad wel heel heet zijn! X
  4. Bep en wout:
    25 juni 2012
    hoi robbie alles goed man ik zag dat het bij jullie ook kan regenen net als hier wat een kut weer is het hier maar zo te zien geniet je erg en ik hoop ook dat je wat rust in je zelf vind maar zo te zien aan de foto's gaat het goed met je nog anderhalve week en dan zijn wij ook even weg naar de zon moest eerst nog even de vierdaagse van alkmaar lopen nou geniet er nog van en we houden contact xxxbep
  5. Bert & Simone:
    25 juni 2012
    Heerlijk om te lezen! Die Dory is me wel een typje, he? Heeft echt een eigen willetje. Leuk ook wat foto's erbij te zien en natuurlijk een beetje jaloers op de 37 graden. Geniet er maar lekker van! Hier wil je niet wezen! Oja, en hou je handen ajb aan 't stuur, hoor! Er zullen nog genoeg fotomomenten komen!
    Gr. Bert en Siem xx
  6. Mike:
    25 juni 2012
    gaaf gaaf gaaf!! Ik wil ook!
  7. Marja:
    25 juni 2012
    Hey Robbie, ben blij dat je zo opgewekt klinkt. En na wat ik gelezen heb ben je dat ook echt. Ik kan bijna je kreten horen hahaha!!!
    Geniet er maar lekker van. Rust lekker een dag uit aan de rand van het zwembad, misschien met een lekker koud biertje...... en dan.....On the road again my friend!!!!
  8. Nick ruiter:
    26 juni 2012
    halo rob lekker aan het genieten zo te zien met Dory .leuk te horen dat je met een grote lach achter het stuur zit en dat je het naar je zin hebt. en dat je de ware rob aan het ondekken bent .ik zie je al voor je camper zitten met een koud biertje en naar de mensen kijken die voor bij rijden in hun golfkar het is om te lachen .en daar ben jij slank bij vergelijke bij die amerikaane .geniet maar lekker en doe het maar rustig aan en neem de tijd om mooie dingen te zien en maak maar mooie foto's .